خواص چای سبز

چای بعد از آب دومین نوشیدنی رایج در جهان است. معمولا چای را به دو صورت مصرف می کنند. یکی چایمعمولی یا چای سیاه که برای تهیه آن به برگ های چای فرصت می دهند تا تخمیر شود، بعد آن را در دستگاه های مختلف قرار داده و خشک می کنند. که همان برگ های بوته چای است که در آفتاب نهاده و خشک می کنند، دم (green tea) نوع دوم چای سبز کرده آن دارای رنگ قهوه ای مایل به سبز می باشد و ۲۲ % کل چای مصرفی جهان را تشکیل می دهد. چای سیاه دارای کافئین بیشتری نسبت به چای سبز می باشد.
به علت اختلاف در فرآیند تخمیر، بخشی از ترکیب فعال در چای سیاه از بین می روند. ولی در چای سبز فعال ها و فلاونوئید ها catechin باقی می مانند. جزء اصلی فعال در چای سبز از خانواده پلی فنول ها است به نام که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی ( ضد سرطانی ) قوی می باشد. ۱۰ میلی گرم پلی فنول می باشد که فعالیت آنتی اکسیدانی آن بیشتر از مواد – یک فنجان چای سبز محتوی ۴۰
آنتی اکسیدان مثل بروکلی ، اسفناج، هویج و توت فرنگی می باشد.
هرچه چای در مناطق با رطوبت بیشتر به عمل آمده باشد این خاصیت بیشتر است. نقش ضد میکروبی و ضد ویروسی چای سبز نیز به اثبات رسیده است. وجود مقادیر اندکی فلوراید در چای سبز
را مهار کند. ( استفاده از عصاره چای HIV از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. همچنین می تواند ویروس در حال بررسی می باشد.)

خواص چای سبز:
عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان
ضد چروک پوست، داروی ضدپیری و حفظ شادابی و جوانی
کاهش وزن با افزایش سوخت و ساز بدن
متوقف کننده فعالیت آنزیم های مخرب و تحلیل برنده غضروف مفاصل
حفظ استخوان ها و دندان ها در مقابل آسیب به ویژه پوکی و پوسیدگی
دارای ترکیب ضدحساسیت
آرامش و رفع التهاب و حساسیت دستگاه تنفس
از بین برنده باکتری های مولد مسمومیت غذایی
عامل کاهش کلسترول خون
کاهش قند خون

خواص چای سبز
خواص چای سبز

قسمت های مفید چای سبز، غنچه برگ، برگ و ساقه آن می باشد. چای سبز در فرآیند تولید تخمیر نشده و با قرارگرفتن در برابر بخار هوای داغ درست می شود. در این فرآیند، چای سبز قادر به حفظ مولکول های مهم و اساسی بنام پلی فنول ها که مسئول بسیاری از فواید چای سبز هستند، می باشد.

پلی فنول ها ممکن است قادر به پیشگیری از التهاب و ورم بوده، از غضروف بین دو استخوان محافظت کرده و از خراب شدن مفاصل جلوگیری می نماید و همچنین بنظر می رسد که قادر به مبارزه با عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و کاهش رشد غیرطبیعی سلول های در گردنه رحم می باشد. با اینحال تحقیقات دلیل این فواید را کشف نکرده اند.

برای تازه و معطر ماندن وحفظ خواص چای سبز بهتر است آن را در ظرفی تیره بریزید و در محلی تاریک و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

چگونگی دم کردن چای سبز:
دمای آب در این حالت باید ۸۰ تا ۸۵ درجه سانتی گراد باشد. به طور معمول هر چه کیفیت چای سبز بالاتر باشد، با دمای کمتر آب دم می کشد، اینجا است که کیفیت بهارستان خود نمایی می کند. بهتر است پیش از دم کردنچای، با قرار دادن قوری درون یک کاسه حاوی آب داغ، آن را گرم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *